Yeni İpek Yolu ile taşımacılık sektörü ivme kazanacak!

Çin’i Türkiye üzerinden Avrupa’ya bağlayacak Yeni İpek Yolu’nun en önemli bağlantı noktası ‘Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu Hattı’nın çok yakında tüm performansıyla işlemeye başlayacak. Azerbaycan Cumhuriyeti Ekonomi Bakanlığı Altyapı Politikası Daire Başkanı Kenan Memişov, “Çalışmalar tamamlandığında, bir kargo çok kısa sürede Çin ve Orta Asya’dan Azerbaycan’a gelip, Türkiye’ye gidebilecek. Bu işlem tek bir gümrük beyannamesi ile gerçekleşebilecek” dedi.

 Azerbaycan Cumhuriyeti Ekonomi Bakanlığı Altyapı Politikası Daire Başkanı Kenan Memişov, Çin’i Türkiye üzerinden Avrupa’ya bağlayacak Yeni İpek Yolu’nun en önemli bağlantı noktası ‘Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu Hattı’nın birkaç yıl içinde hizmete gireceğini açıkladı.

91’inci İzmir Enternasyonal Fuarı kapsamında, Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı koordinesindeki 8’inci İzmir İş Günleri’nde, İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi ev sahipliğinde, ‘Denizden Tarım Ticaretinde Güncel Trendler ve Rusya-Ukrayna Savaşı’nın Etkileri’ ile ‘Hazar Denizi’nin Lojistik Şartları-İmkanları’ konularının ele alındığı çevrim içi toplantı düzenlendi. Oturum başkanlığını İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk’ün üstlendiği toplantıya Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Okan Tuna ile Azerbaycan Ekonomi Bakanlığı Ekonomi Politikası Genel Müdürlüğü Altyapı Politikası Daire Başkanı Kenan Memişov katıldı.

“Proje tamamlandığında bu hattan geçen konteyner miktarı daha da artacak”

Azerbaycan, Türkiye ve Gürcistan’ın iş birliği ile 2017’de başlayan Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu Hattı’nda şu an konteyner taşımacılığı yapıldığını belirten Memişov, “Proje çok hızlı ilerliyor. Önümüzdeki bir-iki yıl içinde tamamlanması hedefleniyor. Böylece bu hattan geçen konteyner miktarı daha da artacaktır. Yeni İpekyolu ile Avrupa ve Türkiye’den gemilere yüklenen konteynerların, Orta Asya ve Çin’e daha hızlı ve güvenli bir şekilde taşınması amaçlanıyor” dedi.

“Çin’den gelen kargo tek bir gümrük beyannamesi ile Avrupa’ya ulaşabilecek”

Türkiye, Azerbaycan ve diğer Orta Asya devletlerinin Yeni İpek Yolu’nun orta koridorunda yer aldığını dile getiren Memişov, “Koridorda yer alan ülkelerin gümrük prosedürlerini aynılaştırma, iyileştirme ve sadeleştirme çalışması Türk Devletleri Teşkilatı Fonu desteğiyle devam ediyor. Çalışmalar tamamlandığında, bir kargo çok kısa sürede Çin ve Orta Asya’dan Azerbaycan’a gelip, Türkiye’ye gidebilecek. Bu işlem tek bir gümrük beyannamesi ile gerçekleşebilecek. Ben çok ümitliyim. Türkiye ve Orta Asya ülkeleri de bu konuda çok istekliler. Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu Hattı’na paralel olarak Zengezur koridorundan geçip Nahçıvan’a uzanan alternatif bir demir yolu hattı da bulunuyor. Türkiye Kars’tan Iğdır’a bir demir yolu inşa edip bu hatta bağlanabilecek. Bu proje bitene kadar Orta Asya yükleri, Tebriz-Van Demir Yolu ve Nahçıvan bağlantısı üzerinden taşınabilecek” açıklamalarını yaptı.

“2030 yılında lojistik sektörünün tarihinin yeniden yazılacağı bir dönem olacak”

İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, Türkiye’nin, Yeni İpek Yolu olarak adlandırılan Çin’in Kuşak ve Yol Projesi’nin Deniz İpek Yolu ayağında henüz yer almadığını, ancak Azerbaycan ile demir yolu bağlantısı sayesinde Demir İpek Yolu’nda konumlanacağını söyledi. 21’inci yüzyılda Doğu’nun üretim bölgesi, Batı’nın ise tüketim pazarı olduğunu kaydeden Öztürk, İpek Yolu’nun Orta koridorunda yer alan Türkiye ve Azerbaycan’ın stratejik önemine dikkat çekti. Öztürk, “Rusya ve Ukrayna savaşı nedeniyle Kuşak ve Yol Projesi’nin Kuzey koridoru neredeyse kapandı. İki dost devlet ve millet olan Türkiye ve Azerbaycan sınırlarından geçen Orta Koridor ise açık. Bu koridorun en önemli bağlantısı Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu Hattı’dır. Kars Lojistik Merkezi bitti. Biz bu taraftan hazırız. Bu projenin hayata geçmesi için elimizden gelen tüm gayreti göstermeliyiz. Özellikle 2030 yılında karbon ayak izi ile başlayan yeni dönem, lojistik sektörünün tarihinin ve geleceğinin yeniden yazılacağı bir dönem olacak. Türkiye’nin bu lojistik dönüşüme hazırlanması gerekiyor” sözlerini kaydetti.

“Türkiye, dünyadaki yeni kurguda ön plana çıkıyor”

Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Okan Tuna, Türkiye’nin lojistik ve üretimde köprü ülke olduğunu ifade etti. Globalleşme ile ortaya çıkan verimliliğe, düşük maliyetli üretim ve sevkiyata dayalı tedarik zincirinin 2030’dan itibaren tamamen değişeceğini belirten Prof. Dr. Tuna, “Dünya, ilk defa 9 trilyon dolarlık stok tutmaya başladı. İşletmeler artık daha yakın bölgelerde üretim yapmayı tercih ediyor. Tedarik zincirleri içeriye veya daha yakın bölgelere dönecek. Türkiye, dünyadaki yeni kurguda ön plana çıkıyor. Fırsatı kaçırmadık. Bu yeni kurgudan faydalanacağız” dedi.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

13 − twelve =

scroll to top