PLATFORMDER Yönetim Kurulu Başkanı Saruhan Günaydın: “Pazardaki platform sayısı nüfus oranına göre artmalı”

Türkiye platform pazarı, 2013 -2021 yılları arasında toplam yüzde 500 büyüdü. Sektör, 2021 yılında ise bir önceki yıla kıyasla yüzde 100 büyüme gösterdi. Bu büyümeler karşısında pazarda var olan platform sayısının 16 bine yaklaştığını belirten Platformder Yönetim Kurulu Başkanı Saruhan Günaydın, 85 milyonluk nüfusa sahip Türkiye’de inşaat sektörü, ortalama 20 milyon kişiye istihdam sağlıyor. 20 milyonluk inşaat sektörüne 16 bin platform yetmiyor” diyerek var olan platform sayısının yetersiz olduğunu ve bu sayının nüfus oranına göre artması gerektiğini söyledi. Platform sektörü hakkında açıklamalarda bulunan Saruhan Günaydın, sektör yönelimlerini ve atılması gereken adımlarla ilgili Platformdergi’nin sorularını yanıtladı.

Saruhan GÜNAYDIN – PLATFORMDER

Platform sektörü 2021 yılını nasıl tamamladı?

2018 yılının ikinci yarısında başlayan dövizdeki dalgalanma, personel yükseltici platform satışlarını oldukça etkilemiş ve bu durum 2019 yılında da kendini göstermişti. Ardından Aralık 2019’da Çin Vuhan’da ortaya çıkan koranavirüs salgını da küresel boyutta problemlere yol açtı. Bu süreçte ve öncesinde yaşanan problemlerden olayı birçok firma, iş makinesi ve platformlarını yurt dışına sattı.

Makineler yurt dışına satılınca Türkiye pazarında bir boşluk oluştu. Bu boşluk büyük bir talebi beraberinde getirdi. 2021 yılında Türkiye personel yükseltici platform pazarı, bir önceki yıla göre yüzde 100’ün üzerinde bir büyüme gösterdi. 2021 yılındaki satış adetlerindeki artış aslında 2018’in ikinci yarısından itibaren ötelenen makine yatırımlarının, personel yükseltici platform kullanımına artan talep doğrultusunda, ihtiyaç haline gelmesinden kaynaklı oldu.

2021 yılında pazarda kaç adet platform satıldı? Daha çok hangi platform modelleri tercih edildi?

Geçen yıl personel yükseltici platform pazarında 2 bin adedin üstünde makine satışı gerçekleştirildi. Bu satışları, platform modellerine göre incelediğimizde akülü makaslı ürün grubu yüzde 87,31 ile sıfır platform satışlarında ilk sırada yer almaktadır. Geri kalan yüzde 13’ü ise büyük makine dediğimiz 26 ve üzeri eklemli platformlardan oluşuyor. Akülü makaslı ürün grubunda gerçekleşen satışların tamamında yerli üreticinin payı yüzde 35,56, tüm satışlardaki yerli üretici payı ise yüzde 32,79 olarak gerçekleştiği görülüyor.

Platform pazarının büyüklüğü hakkında ne düşünüyorsunuz?

Türkiye’deki platform sayısı hakkında net bir rakam söylemek zor ama sektörde şu anda var olan platform sayısı 16 bine yaklaştı. Sektörümüz, 2013’teki mevzuattan sonra 2021 sonu itibariyle yüzde 500 büyüdü. GTİP numarası artık sektörde var olan makineler hakkında bize çok yardımcı olacak. GTİP’le birlikte sektöre ne kadar platform giriş-çıkış yaptığı hakkında daha doğru sonuçlara ulaşacağız. Pandemiden dolayı birçok şantiyede işler çok yavaş ilerliyordu. Firmalar pandemi hastanelerine, şehir hastanelerine yöneldiler. Bizim için bir makinenin çalıştığı proje ile yüzlerce makinenin çalıştığı proje aynı öneme sahip. İstanbul’da 50 binin üzerinde fabrika var. Platform pazarındaki makinelerin yüzde 2’lik kısım sadece bu fabrikalarda çalışıyor. Fabrikalarda platform kullanım oranını artırmaya çalışıyoruz. Son yıllarda platformlara sadece inşaat değil inşaat dışında da talep artmaya başladı. Dünyada makineler, nüfusa göre oranlanıyor. 85 milyon nüfusa sahip Türkiye’nin 20 milyonu inşaat sektöründe faaliyet gösteriyor. Bu inşaatların içinde fabrika, otoyol, havalimanı gibi pek çok proje var. 20 milyona 16 bin adet platform yetmiyor. Makine pazarının daha da büyümesi istiyoruz.

Çinli markaların dünya pazarındaki hakimiyetini nasıl değerlendiriyorsunuz? Yerli üreticilerin Türkiye pazarındaki konumu nedir?

Salgın nedeniyle, Kuzey Amerika ve Avrupa’da platformlara olan talep neredeyse durma noktasına gelirken, Çin’de ise pandemi sürecinde platform talebinde büyük bir artış oldu. Çin’de bu büyüme artışındaki en büyük neden, altyapı ve üretimdeki gelişme olarak görülüyor. Ülkemizde rekabetçi fiyatlara makine satan Çinli firmalar gibi bizim yerli üreticilerimizde yurtdışındaki fiyatla rekabet edip, farklı pazarlarda yer alıyor. Fiyat ve performans açısından Çinliler, Türkiye’de nasıl bir ivme yakaladıysa yerli firmalarımızda yurtdışında bu yönde bir başarı yakalamak için kendilerine yol çiziyorlar. Kapasitelerini her geçen gün artırıyorlar. Yerli üreticinin yurtdışı operasyonlarını tamamladıktan sonra Türkiye pazarına da daha etkili olacağını düşünüyorum.

Sektörün geleceğini nasıl görüyorsunuz?

Personel yükseltici platform sektörü Türkiye’de gelişime çok açık bir sektör olma yolunda emin adımlar ile ilerliyor. Ürün yaşam eğrisine baktığımız zaman ise, Personel Yükseltici Platform sektörünün ABD ve Avrupa’da olgunluk evresinin sonuna yaklaştığını, ancak Türkiye’nin de büyüme evresinin başında olduğunu söyleyebiliriz. Bu durum sektörde daha çok uzun bir yolumuzun olduğu sonucunu gösteriyor. Bu ilerlemenin ihtiyaçları karşılayacak şekilde olması ve kurumsal bir zeminde hareket etmesi en büyük hedefler arasında yer almalı. Bir örnek vermek gerekirse; ülkemizde inşaat sektöründe yüksekten düşme iş kazalarında ölüm oranı 2013 yılında yüzde 48 iken, 2020 yılı itibariyle yüzde 6’ya kadar azaldı. Bu azalmada yasal düzenlemelerin yanı sıra personel yükseltici platformların katkısı azımsanmayacak kadar fazladır. Seviye farkının olduğu tüm çalışma ortamlarında personel yükseltici platformların, sektör ayırt etmeksizin, tercih edilir olması ile sektörümüz hak ettiği yere gelmesi mümkün kılacaktır. Sektör olarak 5 yıl içerisinde 5 kat büyüme hedefimiz var. Bu yıl bile çok ciddi bir büyüme gerçekleştirdik. Makine yetişse çok daha hızlı büyüyebiliriz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

2 × 5 =

scroll to top