Dünyada 1960’lı yılların sonuna doğru ortaya çıkan, ülkemize ise 2000’li yılların başıyla beraber giriş yapan personel yükseltici platform sektörünün, 2010 yılı sonrasında kiralama firmaları ve büyük inşaat projelerinin artmasıyla beraber artan bir ivmeyle büyümeye başladığını biliyoruz. Gelin bu yazımızda ülkemizdeki platform sektörünün mevcut durumu hakkında bilgiler vermeye çalışalım.
PAZAR POTANSİYELİ
Pazar potansiyelini değerlendirmede ülkelerin nüfusları önemli bir kriterdir. Aşağıda bazı ülkelerin nüfus ve platform adetlerini görüyoruz. Buna göre ülkeleri kıyaslamak açısından 100.000 kişiye düşen platform adetlerini baz alabiliriz.
ABD ve Avrupa’ya göre kıyasladığımızda, Türkiye’de nüfusa göre platform adedi olması gerekenin çok altındadır. Avrupa’daki ilk 10 ülkenin 100.000 kişiye düşen platform adedi ortalaması 64’tür. Ülkemizin bu adede ulaşabilmesi için 50.000’in üzerinde platform bulunması gerekiyor. Halihazırdaki platform adedimiz ise 15.000’dir. Bu, potansiyelimizin yaklaşık %30’unda olduğumuz gösteriyor.
PLATFORM OLGUNLUK İNDEKSİ
Olgunluk indeksi, ülkedeki nüfus ile platform adedinin oranlanmasıyla hesaplanır. Türkiye’nin olgunluk indeksini hesapladığımızda, halen büyüme periyodunun başında olduğumuzu görüyoruz.
PLATFORM ÜRÜN YAŞAM EĞRİSİ
Ürün yaşam eğrisine bakarsak, platform sektörünün ABD ve Avrupa’da olgunluk evresinin sonuna yaklaştığını, Türkiye’de ise büyüme evresinin başında olduğunu söyleyebiliriz. Bu durum sektörde daha çok uzun bir yolumuzun olduğunu göstermektedir.
PLATFORM SATIŞ ADETLERİ
2010 yılıyla beraber satış rakamlarının arttığını söylemiştik. Satış adetlerinde 2015 yılında 1.000 adedi, 2017’de 2.000 adedi, 2018’de ise 3.000 adedi aştığımızı söyleyelim. Ülkemizdeki ekonomik durum ve kuşkusuz pandeminin etkisiyle 2019 ve 2020 rakamlarında ciddi düşüşler olmuştur. Ancak yukarıda da belirttiğimiz gibi sektörde daha çok yolumuz var ve her şey normale döndüğünde bahsi geçen rakamların da üzerine çıkacağımızı beklemek çok da yanlış olmaz.
Yükselmek ileriye gitmektir.
FAİK TEKİN