Ro-Ro taşımacılığına devlet desteği geliyor!

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun, açıkladığı, Ro-Ro seferlerinin desteklenmesine ilişkin çalışma, Resmi Gazete’de yayımlanan yönetmelik ile hayata geçiriliyor. Her 10 deniz mili için römork-tanker başına 2 dolar Düzenli Sefer Desteği verilecek. Destek, yeni hatlar için geçerli olacak.

Karayoluyla Taşınan Yüklerin Denizyoluna Aktarılmasının Desteklenmesi Hakkında Yönetmelik yürürlüğe girdi. Yönetmelik ile denizyolu taşımacılığının kombine taşımacılıktaki payının artırılması ve karayoluyla taşınan yüklerin denizyoluna aktarılmasını amaçlıyor. Buna göre geminin sefer yaptığı her 10 deniz mili için Türk bayraklı gemilerin donatımına taşıdığı yük birimi (römork, yarı römork, tanker) başına 2 dolar karşılığı ödeme yapılacak. Mesafenin 20 milin altında olması halinde yük birimi başına 20 dolar ödenecek.

Ro-Ro teşviği için şartları sağlamak gerekiyor

Yönetmelik hükümlerinden yararlanmak isteyen tüzel kişi gemi sahibi ve işleticilerin 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş olması ve ana sözleşmede deniz taşımacılığı faaliyetinin belirtilmiş olması gerekiyor. Ayrıca gemi üzerinde sefere engel olacak sabıka kaydı ve Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası örgütler tarafından alınmış yaptırım kararının olmaması şartı da aranacak.

Programa uyulmaması halinde, desteğe ilişkin belge iptal edilecek

Mevcut hatlara ve bu hatların devamı niteliğinde kurulan hatlara Düzenle Sefer Desteği verilmeyecek. Ancak mevcut hatlar için aylık sefer sayısını yüzde 50 artırılması halinde, destekten yararlanılabilecek. Yeni hatlarda ayda asgari dört sefer zorunluluğu bulunurken, destek belgesi her bir gemi için iki yıl süre için düzenlenecek. Doğal afet dahil, herhangi bir mücbir sebep olmaksızın sefere başlanmaması veya programa uyulmaması halinde, desteğe ilişkin belge iptal edilecek. Destek, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı döner sermaye işletmesi bütçesinden karşılanacak.

Destek, hat açma planı olan şirketlere fayda sağlayacak

Sektör yetkilileri, verilen teşvikin bu rakamın yüzde 8’ine denk geldiğini ifade ediyor. Desteğin hat açma planı olan şirketler için fayda sağlayacağı vurgulanıyor. Karasu-Köstence hattında gemiye göre değişmekle birlikte sadece yakıt masrafı sefer başına 40 bin doları aşıyor. Maksimum 100 araç alan bir gemide sağlanan destek 4 bin Euro’yu buluyor. Teşvikin İtalya-Trieste gibi uzun mesafe Ro-Ro taşımalarında katkısının olmayacağı belirtilirken, kısa mesafeli olmasına rağmen Rusya hattında navlun çok yüksek olduğu için teşvikin etkisinin pek fazla etkisi olmayacağı düşünülüyor. Bazı sektör temsilcileri de römorkaj hizmetlerine yönelik verilecek bir desteğin firmaları hat açma konusunda daha fazla teşvik edeceğini belirtiyor. Çünkü bu hizmetler firmalar için önemli bir gider kalemini oluşturuyor.

Çalışma, Karadeniz’deki taşımacılıkta daha fazla avantaj sağlayacak

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, daha önce yaptığı açıklamalarda Ro Ro taşımacılığına yönelik destek hazırlığında olduklarını belirtirken şu ifadeleri kullandı: “Karayolu talebini azaltmak için Ro-Ro ile ilgili araç başına teşvik vermenin hazırlıklarını yapıyoruz. Çalışmanın son aşamasına geldik. Özellikle daha aktif olmak için Karadeniz tarafında bu planlamayı kullanacağız.”

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

ten + twenty =

scroll to top