DÜNDEN BUGÜNE FORKLİFTLER

GENELLİKLE İNSAN GÜCÜNÜN YETMEDİĞİ, AĞIR YÜKLERİN KALDIRILMASI, İSTENİLEN YERLERE GÖTÜRÜLMESİ VE UYGUN YERLERE İSTİFLENMESİ İÇİN KULLANILAN FORKLİFTLERİN ORTAYA ÇIKIŞ HİKAYESİNİ HİÇ MERAK ETTİNİZ Mİ? ENDÜSTRİ LIFT & HANDLING TÜRKİYE (LHT) TARİHİ 1800’LÜ YILLARA DAYANAN FORKLİFTLERİN HİKAYESİNİ SİZİN İÇİN DERLEDİ

Hareket edebilen ürünleri kısa mesafelerde taşımaya yarayan pratik ve popüler bir kaldırma makinesi olan forkliftler, günümüzde modern zamanların en önemli endüstriyel icatlarından biri olarak biliniyor. Bugün her yıl 500 bin üniteden fazla forklift satılıyor. Forkliftler, 1800 yılların sonlarına doğru, ağır yüklerin kaldırılması ve hareket ettirilmesi amacıyla kullanılmaya başladı. Bunlar genel olarak vince takılan zincir vasıtasıyla kaldırmaya yarıyordu. 20.yüzyılı geçerken tahta platformlarının üzerine takılan vinç ve zincirler kullanıldı. Forkliftler daha sonra ahşap arabalar, elektrik motorları ve traksiyoner akülerle çalışmaya başladı.

DENGE AĞIRLIKLI İLK FORKLİFT CLARK’TAN

1. Dünya Savaşı sıralarında makineler yükselebilen ve alçalabilen platformlarla donatıldı. Savaşa destek çabası bir çok yenilik icadına ön ayak oldu. Bunların içinde bombaları kaldırmakta kullanılan elektrikli kaldırma mekanizması ilk elektrikli forkliftin temelini oluşturdu. İlk forkliftler çok basitti. Hiç bir hidrolik sistem ve çatal yoktu. Bu ilk üretimler sadece yükü yerden bir kaç santim kaldırmaya yarıyordu. Bu makineler savaş sırasında insan gücü ihtiyacı zor karşılandığından, kamyon indirme ve bindirme işlerinde çok başarılı ve verimli oldular. Üzerine sürücünün oturarak kullandığı ilk denge ağırlıklı forkliftte 1917 yılında Clark tarafından üretildi. Aslında Clark, forklifti aks fabrikasında kendi kullanımı için geliştirildi. Fakat fabrikaya gelen ziyaretçiler onun pratikliğini görünce kendileri içinde üretilmesini istediler. Sonra 1920’de ilk endüstriyel forklift, hidrolik güç ve silindirler kullanarak kaldırma yapabilen forklift tanıtıldı. 1923 yılında Yale, ilk asansörlü ve çatalları yükselebilen elektrikli forklifti üretti. Bugün bilinen anlamda ilk forkliftti. Asansör dişli ve pinyon sistemiyle çalışıyordu. Yeni forklift hemen popüler olmadı, 1930’ların sonunda büyük bir keşif olan standartlaştırılmış palet gelişmesinden sonra popüler oldu. Palet, yüklerin üst üste konulabilmesini ve istiflenmesini sağladı ve forkliftin gelişmesini sağladı.

2.DÜNYA SAVAŞI VE AKÜLÜ FORKLİFTLER…

İkinci dünya savaşı, gelişmenin içindeki bir başka büyük katalizör oldu. Savaş yüklerinin vagonlara ve gemilere daha hızlı ve verimli yüklenmesi az insan gücüne ihtiyaç duyulması forklifte olan ihtiyacı arttırdı. Bir şirketin taşımaları 1939 yılında 500 üniteden savaşın sonlarında 23 bin 500 üniteye yükseldi. Bu dönem boyunca sürekli mal hareketini sağlamak için 8 saatlik vardiyalarda kesintisiz çalışacak akülü forkliftler geliştirildi. 1950’lere gelindiğinde verimli depolama yöntemleri ihtiyacı depoların yukarı doğru yükselmesini gerektirdi. Bu durumda daha güçlü ve daha manevra kabiliyeti yüksek forkliftler gerektiriyordu. Yeni modeller daha dar koridorlarda çalışabilen ve 15 metreye kadar çıkabilen tiplerde üretilmeye başlandı. Dar koridor forkliftleri depolama endüstrisininde gelişmesine yardım etti. Aynı hacme daha fazla raf koyarak yerden kazandırdı.

TEKNOLOJİ

Kaldırma yüksekliklerinin artması yasal güvenlik zorunluluklarının gelmesine neden oldu. Yüksekliğin artmasıyla forklift kullanıcılarının kazalardan zarar görmesi kolaylaştı. 1950’lerin sonu ve1960’ların başında, forklift üreticileri yük korkuluğu ve operatör üst koruyucu seçeneklerini önermeye başladı. Bu özellikler zamanla standart oldu ve forklift güveliğindeki maddelerden çıktı. Operatör güvenlik standartları 1980 yayınlandı. Bugün forklift operatör güvenliği, mühendislerin önemli konuları arasındadır. Forkliftlerdeki ve yük dengelemelerindeki yeni gelişmeler ve teknolojiler devrilmeleri önlemeye çalışıyor. Güvenlik gelişmelerinden başka forkliftler diğer yönlerden de gelişiyor. Çevresel ve emisyon gereksinimlerine paralel yeni nesil farklı motorlar kullanmaya yöneltiyor. Forkliftlerin güç ihtiyacı için gelişmeler akü gücünden elektriğe LPG’den doğalgaza devam ediyor. Hidrojen yakıt hücreleri ufukta ve 2000 yılında yakıt hücresi kullanan deneme amaçlı bir forklift üretildi. Forklift, vinç ve zincirlerden bu yana uzun bir yoldan geçti. Teknolojideki gelişmelere paralel olarak da sürekli olarak geliştirilmektedir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

seventeen − 5 =

scroll to top