Asyaport’ta 2022’de 1 milyon 800 olan TEU elleçleme 2023’te düşüş yaşadı. Kızıldeniz gemilerine kadar yapılan saldırılar deniz ticaretini olumsuz yönde etkilerken salgından sonraki dönemlerde Ukrayna-Rusya Savaşı, Çin-ABD gerilimlerini de etkiledi.
Asyaport’ta 2022’de 1 milyon 800 olan TEU (Eni 2,3 metre, boyu 6,1 metre olan konteyner) elleçleme 2023’te düşüş yaşadı. Yaşanılan düşüşün ardından Besim Dönmez, “Salgından sonraki dönemlerde Ukrayna-Rusya Savaşı, Çin-ABD gerilimleri ve Kızıldeniz gemilerine kadar yapılan saldırılar deniz ticaretini olumsuz yönde etkiledi. Kızıldeniz’deki yaşanan seyir güvenliği sorunundan dolayı Uzak Doğu’dan Türkiye’ye seferlerin 42 günden 53 güne kadar uzayacak. Ayrıca güvenlik sorunu çözülene kadarda bölgedeki lojistik faaliyetler olumsuz etkilenecektir” dedi.
2023’te 93 dev konteyner gemisini ağırladı
2023’te 1033 konteyner gemisi ağırlayarak 24 milyon ton yük elleçlemesi gerçekleştirdiklerini belirten Dönmez, Asyaport, MSC Türkiye gemisinin de içinde olduğu 300 metre ile 400 metre arasında uzunluğa sahip 93 dev konteyner gemisini de ağırladıklarını ifade etti. Ayrıca geçen yılı 1 milyon 720 bin TEU elleçleme işlemi yaparak kapatılan limanda, hedeflerinin 2 milyon TEU hareketi olduğunu kaydetti.
2024 yatırımları hız kesmeden devam edecek
Liman genişletmesiyle birlikte, 2024 yılında tamamlanması hedefleniyor. Elleçleme kapasitesi 2,5 milyon TEU’dan 4 milyon TEU’ya çıkartıldı. Rıhtım uzunluğu 2 bin 10 metre olup, genişleme projesi hazır olduğunda rıhtım uzunluğu 2 bin 810 metreye çıkması ön görülüyor. Bu sayede ana rıhtımda, 400 metre uzunluğundaki 3 gemiye hizmet verilmesi düşünülüyor. 2024 yılında iyi bir yatırım, istihdam ve fazlasıyla konteyner elleçleme hedefleniyor.