Ön yargıları yıkarak, birçok sektörde kendilerini kanıtlayan kadınların, çalışma hayatında başarıyla var olabileceğini göstermek üzere başlattığımız “Baretin Rengi Olmaz” köşemizin bu ayki konuğu; Mars Logistics Tır Sürücüsü Aslı Gözde Sincar oldu. Sektörde kadın olmanın yarattığı sorunları dile getiren Sincar; Lojistik hepimizin bildiği üzere erkek egemen bir sektör. İnsanlar kadın tır sürücüsünü yollarda görünce hala önyargı ile bakıyorlar. Kadınların binek araç kullanımı konusunda bile kafalarında soru işaretleri olduğunu biliyorum ve kadın tır sürücülerinin bu işi nasıl yaptıklarını konuştuklarını da zaman zaman duyuyorum” dedi.
Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz? Firmadaki görev ve sorumluluklarınız nelerdir?
Çukurova Üniversitesi İktisat Bölümü mezunuyum. 7 ve 12 yaşlarında iki oğlum var. 8 yıl özel bir hastanede medikal muhasebe bölümünde çalışmıştım. Şimdi ise Mars Logistics’te tır sürücüsü olarak çalışıyorum. Yurt içi ve yurt dışından gelen dolu dorselerin ya da yükleme yapılacak boş dorselerin rampalara yanaşmalarını sağlamaktan sorumluyum.
Bu sektöre girmek aklınızda var mıydı? Sektöre giriş hikayeniz nasıl oldu?
Aslında sektöre girmek aklımda yoktu. Otobüs şoförü bir kadın arkadaşımın tır ehliyeti alıp bu sektöre girmesi ve beni de bu mesleği yapabileceğim konusunda teşvik etmesi ile tır sürücülüğü macerasına atıldım. Sadece B sınıfı ehliyetim varken Mars Sürücü Akademisi projesine dahil olarak C, CE, SRC ve psikoteknik belgelerimi aldım ve 6 ay içinde sektöre hızlı bir giriş yaptım.
İşinizle ilgili detay verebilir misiniz? Firmada hangi alanlarda faaliyette bulunuyorsunuz?
Mars’ta çekici kullanıyorum. Garaj içinde yükleme ve boşaltma dorselerini ithalat ve ihracat birimlerinin talimatları doğrultusunda istenilen rampalara yanaştırıyorum. Dorseler ile ilgili herhangi bir aksaklık, eksiklik, kırık veya yırtık durumlarında ilgili birimlerle eksiklerini gidermeleri adına haber veriyorum. Özellikle ihracat dorselerinin usulüne uygun kapanması ve kantar yapılması çalıştığım rampa biriminin ve benim sorumluluğumda.
Görevinize başlamadan önce bu konuyla ilgili bir eğitim aldınız mı? Aldıysanız bu eğitim size nasıl etki etti?
Mars’ta çalışmaya başlamadan önce tır sürücülüğü konusunda deneyimim ve mesleği yapabilmek için gerekli belgelerim yoktu. Mars Sürücü Akademisi projesine dahil olunca öncelikle 1 hafta boyunca evrak takip, gümrükleme, yurt içi ve yurt dışı operasyon ve iş güvenliği gibi teorik eğitimler aldım. Bu etabı başarıyla tamamladıktan sonra pratik eğitimlere geçtim ve Mars’ın tır parkı olarak kullandığı alanda sürücü eğitmenlerinden birebir eğitim aldım. Bu eğitimlerde dorse, branda, çıtalar, ayaklar, kapılar, halat bağlama ve dorseyi park etme gibi birçok teknik bilgi edindim. Eğitimlerden önce tır sürücülüğü konusunda daha çekingendim ve başaramama ihtimalimin olduğunu düşünüyordum. Mars’ı, çalışma arkadaşlarımı, bana inanan yöneticilerimi, iş ortamını gördükten ve eğitimlerimi tamamladıktan sonra kendime olan inancım arttı.
Firma faaliyetlerine sizinle birlikte toplam kaç kadın ekip arkadaşınız katkı sağlıyor?
Şirkette kadın çalışan sayısının yüksek olduğunu biliyorum. Mars’ta çalışan kadın tır sürücüsü sayısı ise 30 kişi olarak öne çıkıyor.
Çalıştığınız firmanın kadın istihdamına olan bakış açısını değerlendirebilir misiniz?
Çalıştığım firmanın kadın istihdamı konusunda bakış açısı diğer lojistik firmalara örnek olacak cinsten. Kadın sürücülerin gerek öğrenme açısından gerekse barınma ve ihtiyaçlarının karşılanması açısından öncü bir firmada çalışıyorum. Kadın istihdamını desteklemeye 2021 yılında hayata geçirdikleri “Eşitliğin Cinsiyeti Yoktur” projesi ile hız verdiler.
Sektörde kadın olmanın farklılığını yaşıyor musunuz? Sorunlara ve süreçlere farklı bir bakış açısıyla müdahale ettiğiniz durumlar oluyor mu?
Lojistik hepimizin bildiği üzere erkek egemen bir sektör. İnsanlar kadın tır sürücüsünü yollarda görünce hala önyargı ile bakıyorlar. Kadınların binek araç kullanımı konusunda bile kafalarında soru işaretleri olduğunu biliyorum ve kadın tır sürücülerinin bu işi nasıl yaptıklarını konuştuklarını da zaman zaman duyuyorum. Ben tır sürerken de bazı insanların nasıl sürdüğümü izlediklerini, o an yaptığım işte başarılı olup olamayacağımı görmek için dikkat kesildiklerini fark ediyorum. Bu konu başlarda beni biraz strese soksa da zamanla hem ben alıştım hem de diğer insanlar. Kadının sorun çözme beceresi bence bambaşka bir boyut. Deneyimli kadın sürücü arkadaşlarımla birlikte sektöre yeni adım atan, aramıza yeni katılan kadın sürücülerle empati kuruyoruz ve tecrübelerimizi kendileriyle paylaşıyoruz. Eğitim vermek ve tecrübelerimizi aktarmak için deneyimsiz sürücülere destek oluyoruz. Bu iletişim de onların sakinleşmesini ve güvende hissetmesini sağlıyor.
Sektörde yer alırken zorlandığınız noktalar oldu mu?
Sektörde zorlandığım tek nokta güç kullanmanın gerektiği durumlarda erkeklere oranla gücümün doğam gereği yetmemesi. Bunun dışında zorlandığım herhangi bir nokta yok.
Sektörde kadınlara pozitif ayrımcılık yapıldığını düşünüyor musunuz?
Sektörde değil sadece benim firmamda pozitif ayrımcılığın kadınlara yapıldığı kanaatindeyim. İrtibatta olduğumuz bazı arkadaşlarımızın Mars’ın sunduğu kolaylıklardan ve kazanımlardan haberdar olmadığını söyleyebilirim. Özellikle bir kadının tır hakkında bir bilgisi olmadan, sıfırdan başlaması için önünü açan bir firmada çalışıyorum.
Kadın gözünden lojistik ve taşımacılık sektörünü ve bu alandaki mekanizasyonu (araç ve diğer taşımacılık sistemleri) değerlendirir misiniz?
Kadın sürücü katılımının az olduğu bir sektör olarak kadın ve erkeğin birlikte aynı iş kolunda çalışmaları sektörün erkek egemen algısının değişmesini sağlayacaktır.
Sektördeki kadınlara tavsiyeleriniz nelerdir?
Kadınlara büyük araç sürmekten ve uzun yola çıkmaktan korkmamalarını tavsiye ederim. İstemek başarmanın yarısı derler. Bir süre pratik ve iyi bir eğitim ile çok başarılı kadın tır sürücüleri yetişecektir.
Lojistik ve taşımacılık sektöründe kadın çalışanların sayısının az olmasıyla ilgili neler düşünüyorsunuz? Bu sayının yükselmesi için sizce neler yapılmalı?
Kadın çalışan sayısı bundan 1 yıl öncesinde bile neredeyse şu anki sayının yarısıydı hatta belki de daha azdı. Gün geçtikçe sektördeki kadın sayısının çok daha artacağına yürekten inanıyorum.
Son olarak eklemek istedikleriniz
Yaklaşık bir buçuk yılda sıfırdan başladığım bu işte başarılı olduğuma inanıyorum ve çok iyi tır kullandığımı düşünüyorum. Başlamayı düşünen ya da yolun daha çok başında olan tüm kadın ve erkek sürücülerin korkmamasını, kendilerine inanmasını öneriyorum.